Selasa, 3 April 2012

Cerita Sekawan Lembu

Alkisahnya, pada suatu malam sekawan lembu sedang duduk berpiknik di tepi jalan, ada yang bersantai sambil minum punch juice, manakala tok lembu dan nek lembu berborak tentang masa muda-mudi dulu (zaman ago go) , pak lembu dan mak lembu pula sibuk menyuruh anak-anak lembu tidur serta ada pulak mat lembu dan awek lembu sedang merenung bulan di pagar bintang di atas langit yang terang disuluh cahaya bulan yang mengambang. Semuanya aman gembira lembu-lembu tu semuanya. Tiada seekor pun dilanda masalah ekonomi yang kian meruncing.

Sedang mereka bersantai, tok lembu menyuruh mat lembu membeli beberapa paket rumput di seberang jalan. Maka, awek lembu, adik-beradik lembu, pak lembu, mak lembu, nek lembu hatta jiran tetangga lembu pun nak mengikut si mat lembu ke kedai.

Maka, dengan menggeliat malas, mat lembu pun bangun. Seakan baru keluar dari pintu bilik beradu, mat lembu tak toleh kiri kanan, dia terus ke seberang jalan. Langkah demi langkah disusun penuh gemalai, di belakangnya pula adik mat lembu, awek dia, mak dan pak nya turut juga menghayun langkah melintas jalan.

"Abang..nanti beli rumput perisa vanilla tau," pesan adik mat lembu.

Mat lembu mula terkejut. Duit ada RM 5 ringgit jer.

"Mat...mak mengidam nak makan rumput perisa milk shake...kedai depan sana diskaun agaknya," kata mak lembu penuh keibuan.

Aduh..lagi sakit kepala si mat lembu mendengarnya. Diskaun pulak!.

"Errr..mat kalau ada duit lebih, tolong belikan sekali stok daun ketum, dah lama tak pekena daun ketum ni," ujar pak lembu yang dok mengidam sangat daun ketum fresh, terbaik dari ladang.

Mat lembu mula bengang sebab semuanya tahu ng'order' jer.

Tak ketinggalan awek yang disayangi, turut juga meng"order".. Kali ini, dia nekad. 

"Kanda...petang tadi ayang tengok citer Wonderpets, teringin pulak nak kunyah daun celery, macam sedap jer...boleehhh..MOOOOHHH!!!!," tiba-tiba terdengar jeritan awek si mat lembu memecah kedinginan malam. Disahut pula bunyi dentuman yang kuat.

"DUMMM!!,".

 Mat lembu menoleh ke belakang, semua ahli keluarga mat lembu bertempiaran lari. Adik mat lembu lari dalam kedai aiskrim, mak lembu lari masuk shopping complex, pak lembu pula lari masuk ladang Farm Ville.

Tapi ke mana awek mat lembu???... (3 tanda soal di situ.)

"Ayoyooo!!!!..awekku!..DUDUK BERSIMPUH DI ATAS JALAN RAYA!!!," kelam kabutlah si mat lembu memapah awek yang jatuh terjelepuk penuh sopan di atas jalan raya yang disangka red carpet.

Rupa-rupanya aweknya telah menjadi mangsa kemalangan jalan raya. Aweknya sempat lagi cover cun jatuh bersimpuh. Mat lembu yang sekejap tadi bimbang, terus naik hangin.

"Hang ni..kalo dah kebuloq nak makan daun celery pun, jangan lah duduk bersimpuh kat sini!!! Tak dan nak balik ghumah ka? Nak kena perambat?," di tanduk-tanduknya jalan raya tu melepaskan kemarahannya.

"Kanda...bukan salah ayang pun, tuan kita tak buat kandang, duk bersepah tepi jalan, malam-malam kerja kita keluaq carik kedai 7 eleven...," awek mat lembu pun bengang.

Nasib baik tak ada apa-apa.

Maka, keesokan harinya, mat lembu telah pun berbincang dari hati ke hati dengan tuan tanah kedaung untuk bina kandang baru di bawah Skim Kandang Pertamaku.

p/s : part aku dalam cerita ini..hanyalah datang dari bunyi "DUMMM!!," tu jew.. huk huk huk... ( lampu depan keta aku pecah! melanggar sekawan lembu di atas yang macam rombongan Cik Kiah.) memang tuan tanah kedaung, aku akan jual lembu ko nanti !!!






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan mengulas...

Terima Kasih banyak-banyak yer...