Rabu, 26 September 2012

Pontianak makan Petai???

Hai korang...rindu nak update blog sendiri, yerlah apa nak buat lagi time boring-boring camnih... Hari ni aku nak story pasal kisah memalukan ketika aku Form 3.

Kisah ni bermula waktu cikgu aku memilih 2 orang pelajar dari sekolah aku, untuk pergi camping antara pelajar-pelajar Melaka dan Negeri Sembilan kat Air Terjun Ulu Bendul, di Kuala Pilah. Tak lah jauh mana pun, sebab aku sekolah kat Tampin. Siap cikgu aku hantar balik rumah suruh packing  barang pergi camping, sebab aku memang liat nak pergi. HUHUHU...kesian giler kat aku.

Nak dijadikan cerita, camping ni bertemakan pasal hutan-hutan belantara kat Negeri Sembilan ni. So, memang kenal lah jugak renjer-renjer hutan dalam nih. Panjat gunung, cari tongkat ali, kacip fatimah memang seronok. Tapi yang tak seronoknya, nama kumpulan kat situ diberi pelik-pelik sempena nama-nama herba. Sampai sekarang aku ingat nama kumpulan, nama yang paling kelakar sekali antara 8 kumpulan yang ada. Bila sebut memang student semua ketawakan kitorang berlapan nih. Nak tau ke?...hehe, nama kumpulan kitorang TENGKUK BIAWAK..sampai ada yang panggil kitorang keluarga biawak..hampeh betul!!! yang lain aku ingat macam Halia Bara, Ubi Jaga, dan entah macam-macam nama lagi...

Suatu pagi, sebelum azan suboh aku dah terjaga, yerlah siapa yang lena tido dalam khemah sempit yer tak?.. So, aku pun bangun mandi, gosok ggi dan tukar baju tunggu di astaka (pentas terbuka untuk solat). Waktu itu, aku dan 3 orang lagi budak pempuan turun ke situ, memang gelap dan sejuk tambah lagi bunyi-bunyi unggas dan fauna dalam hutan tu, memang thriller lah kitorang...pagi-pagi buta lagi dah terpacak dengan telekung kat situ. Tak silap aku dalam pukul 5 setengah pagi kut..

Sewaktu boring-boring tunggu student lain bangun tido, kitorang pun borak-boraklah, citer-citer merapu.... Tetiba timbul pulak isu pokok petai yang aku bukak... Aku cuma cakap, "Dalam hutan tebal macam ni, banyak tak pokok petai..kalau binatang dalam hutan petik dan makan buah petai tu, kencing binatang tu "harum" tak macam kencing orang?"...(apa punya anak daralah time ni...skang dah mak orang dah..hehe)

Apalagi member-member lain pun tergelak lah berdekah-dekah sebab soalan aku yang tak siuman tuh. Tiba-tiba...jeng,jeng,jengggg....Penghulu student datang dan tiba-tiba mencicit lari ke belakang...Kitorang berempat pun jeritlah panggil dia.. Bila dia datang balik, berpeluh dahi dia, sebab dia ingat kami berempat ni pontianak bertapa kat astaka!!!. Sudahhhh....

Lepas tu dia perli balik "Oh..korang yang bercakap pasal pokok petai tadi?, pasal kencing lah..apalah...?" Eh macam mana dia boleh tahu lak nih, pada hal kitorang berempat je kat situ, lagi pun dia pun baru je datang.

"Eh..mana ko tahu?" tanya member aku dari Melaka,

"Bukan aku sorang je yang tahu..seluruh penghuni Ulu Bendul ni tahu apa yang korang borak tadi....!!! " jawab Penghulu tu selamba.

"Ko jangan nak menipu lah...Macam mana semua boleh tahu ni?" aku bertanya dengan nada cuak.

" Korang tak nampak ke depan astaka ni ada 2 mikrofon yang tengah  ON-AIR!!!"

Ya Allah!!! Baru aku perasan ada 2 tiang Mic yang tengah ON-AIR untuk renjer hutan buat Emergency Announcement...Malu giler lah kitorang time tuh.... Mana nak letak muka aku time nih, dalam lubang ke?. dalam tong sampah ke, dalam khemah ke nyorok tak nak keluar-keluar lagi...ISHHHH malu sey...

Lepas je Penghulu melaungkan azan Suboh, maka berduyun-duyunlah student lain masuk astaka untuk bersolat. Yang sakit telinga tu, dari jauh lagi diorang berteriak...."Petai, Petai, Petai.....siapa budak pempuan yang borak pasal petai pagi buta tadi ha?...semua student lelaki dalam khemah pasang telinga...gelak guling-guling...."... Adoiyai malu nya. Aku membatukan diri, tapi kantoi jugak sebab penghulu hampeh tu dah bagitahu siapa anak dara yang berborak pasal PETAI... huhu...



Moral dari cerita aku ni : JANGAN CERITA BUKAN-BUKAN WALAUPUN KITA ANGGAP ORANG LAIN TAK DENGAR, TAPI SEBENARNYA, TEKNOLOGI MENJADI SAKSI TANPA BUKTI...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan mengulas...

Terima Kasih banyak-banyak yer...