Isnin, 30 Januari 2012

Memori AWAN NANO kami, AJL26 :(

Salam 1 Malaysia semua ....

Hari ni aku tersangat lah hepi..sbb apa?..huhuh sebabnya lagu feveret aku AWAN NANO dah jadi Johan tu..!!! YAHOOOO...ade cerita disebalik lagu nih..(nak nangis ni)..

KISAH NYA..bermula,

Beberapa bulan yg lepas, kami adik beradik dilanda masalah peribadi masing-masing... Kitorang adik beradik especially aku, atun, dikna & azi sangat rapat walau jarak usia kitorang jauh sikit. Hazim adik aku yang last tu bukan tak rapat cuma dia tu lelaki pastu dia lahir time aku dah nak abih sekolah dulu...pengalaman jaga dia banyak lah. tapi aku yang berempat nih lah yang membesar bersama2. (MISS THAT MOMENT ..)

Kitorang membesar dalam suasana kampung, nak kata susah tak lah susah sangat, nak kata senang tu...boleh lah sikit2. Time tu mak abah tgh nak kumpul duit nak besarkan kitorang berempat.

Jadi, time mak abah kitorang pegi keluar cari rezeki, arwah wan & arwah atok yg jaga. Aku lah cucu yg paling manja dgn arwah wan dulu. Semua org tahu, kalau dah tinggal dgn wan & atok nih, manja nya bukan sikit2, pastu apa yg kitorang nak buat jarang sekali wan aku nak marah. Kampung kitorang dulu ada sawah padi, lembu, kambing tapi kerbau dah kena sembelih masa aku umur 6 bulan tak silap.

Belakang rumah aku tu, ada satu tali air, memang betul2 jernih airnya nak disalurkan ke sawah padi. Belakang sawah padi lak ada sungai..Mandi air perigi, dah terror timba air perigi sejak umur aku 7 tahun..hihihi. wan aku suka ngail ikan sembilang dlm sungai tu. Mesti aku takkan ketinggalan menjala ikan dalam tu..menyelam dlm sungai, mandi, basuh baju..best sesangaaatttt... (RINDU KAT ARWAH WAN...:(   )

Kitorang memang saling meng'cover' antara satu sama lain. Kalau kitorang ada rahsia mesti kitorang saling ugut-mengugut, ni kalau kehendaj masing2 tak dituruti...hahah best time ni. Adik aku selalu jadi mangsa keadaan. Macam AWAN NANO lah lebih kurang... sakit pening demam ...kitorang yg tanggung sama2.. Aku penah pegi kedai jalan kaki pastu kena kejar dgn 5 ekor anjing gila dgn dikna, ...(aku drjah 3 @ 4  time tu) penat gila berlari..sampai kedai je, kitorang beli air kotak tak de dlm senarai pun..sampai tak cukup duit nak beli gula wan..kitorang beli tepung aje..sbb duit dah abis..huhuhu (masuk buku 3 lima amik gula nanti kantoi hihihi)

Aku lak ada kawan sekampung 2 org, nama dia aku panggil timah & aju. Timah sebaya dgn aku, aju lak sebaya adik aku, atun. Kitorang  ni suka buat mcm2, main masak2, main sorok, main teng2, galah panjang, panjat pokok, main pondok2, main polis sentri...mcm2 lagi lah..byk sangat.. ngeheee

Ke mana sahaja, kami adik beradik pasti bersama. Banyak memori yang kami kongsi. Dan banyak jugalah rahsia yang kami simpan bersama..(biar pecah di perut jgn pecah di mulut) tapi baru2 ni akhirnya pecah depan mak aku..setelah berpuluh tahun disimpan bersama..(keputusan sepakat!) Antara rahsia besar yang kitorang pecahkan ---> Aku & atun panjat perigi dalam bilik air... pergh!! kalau aku ingat, ngeri nya, ngilu terasa kepala lutut. time tu aku darjah 3 tak silap aku, atun darjah 2. dikna standby kat atas, dia tak turun. aku ngan atun je turun. Korang bayangkan aku dan atun cuma berpegang 2 belah tangan je, & seluruh badan dah turun ke bawah. Air perigi dah lah dalam gila masa tu. Ya Allah, kalau ditakdirkan aku mati lemas dlm perigi tu...tentu trauma adik aku (dikna) yg standby kat atas tu. Lepas aku berjaya naik semula, atun pulak amik turn turun dengan tangan berpaut pada tembok perigi. Giler lah kitorang time tuh. Memang tak ade otak langsung.. Bila mak aku dgr aje rahsia ni terpecah..maka marah gila2 kat kitorang. Nasib baiklah kitorang ni dah besar panjang & dah jadi mak orang dah...tak kan nak tutuh dgn kayu api..HIHIHI LOVE U MAK!!!

Tapi perigi, sawah padi, tali air & lembu, kambing dah tinggal memori..sawah padi dah jadi hutan belukar, tali air yang jernih dah bertukar jadi longkang tersumbat, perigi lak abah dah timbus..., lembu kambing semua dah abih dijual dek wan sebelum dia meninggal.. yang tinggal hanya MEMORI AWAN NANO KAMI...

Ceritanya belum abis lagi..

Pastu beberapa bulan lepas, aku dengar aje lagu AWAN NANO nyanyian Hafiz AF ni terus aku terkenang semua memori kami adik beradik ..(tapi aku tak bagitahu sesapa pun..rindunya, aku tak dapat nak luah) :(
Rupa2nya, chemistry antara kami adik beradik cukup kuat...sebab tak tahan rindu, dikna post satu video yg dia buat sendiri berlatar belakang lagu AWAN NANO, dgn lukisan budak2 hasil lukisan dia mewatakkan aku sbg kak long, atun sbg kak ngah, dia sebagai kak lang & azi sbg kak teh... yang kelakarnya..dlm video tu semua nya menceritakan rahsia kitorang aje..ceh!! malu aku..dah lah dia post kan kat FB..dgn Mr Suami pun turut terkejut..hahaha

Sememangnya, aku tersangat rindu zaman kecil aku...bermain..dan terus bermain.......sampai letih dan terlena.... TAK PERLU FIKIR KERJA, TAK PERLU FIKIR PENAT NAK CARI DUIT, PENING KEPALA MASALAH SEMASA.... kalau lah dapat jadi budak kecik balik, aku lah PALING HEPI...

Specially for my forever siblings....I really miss u all my heart...I really mean it.

                                          Time ni atun tunang...aku merangkap mak andam..hihihi
dari kiri : dikna, abah, atun , mak, azie, & aku
depan : hazim 

                                                   
                                                        My loving parent...Abah & Mak

                                                 
                                             Dengan mak andam kena bergambar....huhuhu


               waktu tunang dia je lah aku sempat make-up kan, waktu kahwin...tak berani..nnt spoil..ngeheee :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan mengulas...

Terima Kasih banyak-banyak yer...