Khamis, 8 Disember 2011

Teringat pulak aku tentang kisah ni...

              Dulu lah sebelum aku keja gomen ni, aku keja kat satu syarikat maintenance di WISMA PERKESO. View nyer dari tmpat keja skang mmg lain sgt, dulu aku diajar mcm mana nak keja dgn technician2 lelaki, kontraktor2 yg keras kepala, dan seluruh bahagian2 dari sistem elektrik, air-cond, paip, fire-fighting hinggalah ke sistem tandas!..uhuhuhu mula2 tu mmg lah nak menangis aku nak kena hengat sumer2 skali..

          kalo tak ingat, mcm mana nak deal dgn kontraktor & technician, & surelah pasti ade masalah kalo nak buat laporan bulanan. Bak kata org, kalo aku ni kerani pun, aku kena juga blaja skit2 pasal sumer sistem ni..adoiyaiii..korang tau tak, masa buat 1st inventori tu, aku susun sumer perkakas2 atas simen, & tangkap gmbr utk aku labelkan nama2 nyer ntah apa benda alah tu...(dah mula merepek nih)

Uiks..panjang lah plak citer pasal keja, yg sebenornya aku tak nak citer pasal keja pun..aku nak citer satu insiden masa balik dari koje...

Jeng, jeng, jenggggg...


Aku ingat lagi hari tu hari Sabtu, hari  ni aku kena keja sampai kul 3 ptg. (mmg tetiap hari sabtu balik kul 3 ptg).


Anak aku hannah ikut aku time tu gi keja. Masa tu aku baru dpt gaji, konon2 nya nak belikan baju dia kat kedai pakaian dkt2 dgn bus station. Aku ni gi keja naik turun bas, senang skit. Sbb tak jauh mana pun. 


Hampir sejam jugak lah aku bawak Hannah ronda2 kat town sblum kaki aku dah lenguh nak balik umah. Aku pun menapak lah kaki ke terminal bas utk balik. Sblum naik bas kitakan diajar utk beratur (cikgu aku dulu siap tulis kat kertas A4 besor2 time balik nak ajar beratur masa aku djh 1) .So, aku pun beratur, seingat aku yg ke 4 @ 5 penumpang yg nak naik bas masa tu, kiranya blakang aku ni berderet lagi org2 lain tgh line-up. tapi, ramai jgk yg dah masuk dlm perut bas, wah lega giler, dpt air-cond (aku dah kepanasan time tu pukul 4 lebih kut) sempat lagi aku menyapa anak aku yg dah sparuh letih dek berjalan.

Korang tau ajelah, hari Sabtu ni hari mat2 bangla, mat2 hindon, myanmar, afrika ntah apa2 lagi warga antarabangsa keluar merehatkan badan. Mmg penuh dgn kaum diorang aje, kat sekitar town. (AGAK RIMAS JUGAKLAH..TAKUTTT!!! sbb aku pempuan jln bawak budak kecik, takut kena ragut je)


TIBA-TIBA (ni plg suspen ni) .....


"WOI...!! WOI!!!! , WOI.....!!!, TOLONG ADA ORANG MAHU BUKA BEGNYA KAK!!" tergamam aku kejap2 bila sorang lelaki hindon (umur dlm 40an la) menghentak2 tingkap kaca mati bas yang beraircond tu dr dalam bas. Seluruh bas riuh rendah dgn geng2 dia. Mmg ketar lutut aku dgr suara dia menjerit2 arah aku..(nak nangis pun ade sbnrnya)


Dalam suasana hiruk pikuk tu, sorang mamat hindon (geng dia jgk dr dlm bas) terjun ikut tangga blakang  mengejar seseorang. Anak aku si Hannah ditarik masuk ke dalam bas cepat2, pastu aku pun cepat2 ditarik jugak terus ke belakang. (MAK OIII TIME NIH, KALO ADE MR SUAMI AKU DH LAMA AKU MENANGIS)


Korang nak tahu kenapa semua ini berlaku???


Huh...celaka punya lelaki cina!  menurut cerita lelaki hindon yg menjerit2 tadi, beg tangan aku hampir2 nak di buka zipnya oleh lelaki cina tadi. Nak menyeluk rupanya!!! Lelaki hindon tu dah lama skodeng lelaki cina tu dari sejak nak naik bas lagi, tetiba insiden tu lelaki hindon tu nmpk dr dlm bas, tu yg terus dia menjerit kuat2 arah aku suruh tutup beg.  


Kemudian, geng dia gi kejor lelaki cina tu...tapi hampeh..tak dapat tangkap!


Semua mata yg ada dalam bas tertumpu ke arah aku. Malu, takut & cemas. Hannah aku tgok buat dek je..maybe dia tak fhm apa yg berlaku. Tapi, kalaulah lelaki cina tu berjaya menyeluk beg aku..mmg untung gile sbb dlm dompet aku time tu ade RM300. (cuti menyeluk utk 3 hari)


MORAL yang aku dapat:


Tak semua yg kita benci tu tak mendatangkan kebaikan langsung pd kita (contohnya mat hindon tu) mmg lah semak town kalu hujung minggu, tapi tak semuanya jahat. Dah rezeki aku nk jumpa yg baik, maka dia tolonglah aku...kalau tak buta2 je lesap RM300. Gaji baru kluar tuh..nk belanja anak2 makan...hukhukhuk sodey den rakyat Malaysia camnih! 







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan mengulas...

Terima Kasih banyak-banyak yer...